dinsdag 25 mei 2010

De Filippijnen (5-25 mei)

Hallo lieve mensen!!

Het is zo ver … ons laatste blogbericht vanuit het verre Azië. We hopen om jullie nog één keer te doen wegdromen met onze foto’s en verhalen… Geniet er een laatste keer van!!

De 4de vertrokken we vanuit Indonesië richting de Filippijnen met een tussenstop in Kuala Lumpur, waar we de nacht doorbrachten in de luchthaven. We zochten naar een klein plaatsje tussen andere gestrande reizigers, haalden onze slaapzak uit en probeerden toch een paar uurtjes te rusten… ’s Morgens was het wel even schrikken toen we wakker werden juist naast een drukke in-check balie! Even het gevoel dat we daklozen waren… Om 7u namen we het vliegtuig naar onze laatste bestemming van deze reis: de Filippijnen!

5-8 mei: Manilla & Donsol

We hadden van andere backpackers niet veel positiefs gehoord over Manilla en voor ons was het ook niet de tofste stad vooral door het immens druk verkeer, de hoge prijzen en de ondraaglijke hitte. Eén nachtje in de hoofdstad was dan ook genoeg en de volgende dag vertrokken we naar Legaspi, om zo tot in Donsol te geraken. Daar zouden we oog in oog komen te staan met de grootste vis ter wereld, de “butanding” oftewel whale-shark.
Aan boord van een kleine “bangka” (boot) gingen we op zoek naar de reuzachtige maar zachtaardige beesten. Eénmaal een whale-shark gespot was moest iedereen vliegensvlug het water in om ze te kunnen bewonderen. Het was wel schrikken toen we zagen dat de beesten soms maar tot op 1 meter van ons kwamen aangezwommen! Eén keer moesten we zelfs uit de weg zwemmen voor één whale-shark die gevaarlijk dichtbij kwam… Zéér indrukwekkend!!

Aan het wachten in het busstation van Legaspi. De minibusjes vertrekken pas wanneer ze vol zijn... Gelukkig duurde het bij ons niet al te lang...

De typische "jeepneys" die je overal in de Filippijnen ziet. Hoe kleurrijker hoe liever...

Op zoek naar de whale-sharks... Toch een beetje zenuwachtig voor wat we te zien gaan krijgen...

We hadden geen onderwatertoestel mee maar dit geeft perfect weer hoe het er aan toe ging. Wij hadden veel geluk en zagen 3 whale-sharks van heel dichtbij. De grootste die we zagen was zo'n 8 meter lang... Super!!

Zonsondergang in Donsol...

Busstation van Donsol. Stephan is druk in de weer met onze rugzakken...

9-23 mei: Cebu & Malapascua

Na de ervaring met de grote vissen vlogen we naar het eiland Cebu. We besloten om de laatste dagen van onze reis door te brengen op een klein idyllisch eilandje, Malapascua. We namen de bus vanuit Cebu City tot in Maya en dan nog een half uurtje op een bangka om de laatste bestemming te bereiken. Het was er echt een klein paradijs: parelwitte stranden, azuurblauwe zee en overal palmbomen… We hebben dan ook vooral genoten van de rustige omgeving en van de mooie onderwaterwereld. Malapascua is één van de weinige plaatsen ter wereld waar de ‘thresher sharks’ nog te zien zijn, met hun heel aparte en unieke vorm. De 23ste mei verlieten we het eiland om aan onze lange terugweg naar huis te beginnen.

Om in Malapascua te geraken moesten we in de blakende zon een overvol bootje nemen vanuit Maya...

Postkaarttaferelen op Malapascua, een ideale afsluiter van onze reis...

Om 5u 's ochtends opgestaan om te gaan duiken tussen de thresher sharks... Hopelijk zien we er!!

Op het eiland huurden we een onderwatertoestel om toch wat herinneringen te hebben van onder water. Elien voelt zich hier als een vis in het water...

Hier Stephan op 24 meter diepte aan het wachten op de haaien...

En ja, alweer hadden we geluk!! De thresher shark met zijn typische lange staart...

En we zijn nog steeds héél gelukkig...

Elien heeft haar topje omgevormd tot burka om zich toch een beetje te beschermen tegen de hete zon...

Bounty beach...

Onze laatste dag duiken op Gato island...

Ook onder water is de liefde groot...

Naast de jeepney en de bangka is de tricycle een zeer populair vervoersmiddel...

Voila, dit waren onze laatste drie weken van onze lange reis... We vonden de Filippijnen echt een héél leuke afsluiter en ook hier moeten we zeker nog eens terugkomen!
Op dit ogenblik zijn we in Clark en staan we op het punt om te vertrekken naar de plaats waar het 7 maanden allemaal begon: Bangkok.
Momenteel zitten we met verschillende gevoelens, enerzijds zijn we blij om binnen een paar uurtjes familie en vrienden weer terug te zien maar anderzijds voelen we ons ook een beetje triestig... De reis waar we zo lang naar hebben uitgekeken, waarover we zo veel hebben gesproken en gedroomd komt nu tot een einde... Deze reis heeft ons zonder twijfel heel veel bijgebracht en ook doen beseffen dat we héél veel geluk hebben. Hoewel we een aantal zekerheden hebben moeten opofferen hebben we geen seconde spijt gehad van onze beslissing om aan dit avontuur te beginnen. Al de verschillende kleuren, geuren, landschappen, culturen en mensen zullen ons voor altijd bijblijven, zo veel mooie herinneringen die voor altijd in ons geheugen gegrift zijn...
Hopelijk heeft onze blog jullie doen meegenieten van onze avonturen! Bedankt voor al jullie reacties en mailtjes...
Om af te sluiten nog enkele weetjes:
- we waren in totaal 210 dagen weg van huis
- we zagen 6 verschillende soorten haaien
- we werden 2 keer bestolen
- we trokken er 10 keer op uit met de brommer
- we verloren de tel van het aantal kilo's rijst en noodles die we aten
- we hebben aan onze reis een ontelbaar aantal leuke herinneringen overgehouden...
Een laatste dikke zoen van jullie twee avonturiers,
Elien en Stephan!!!

maandag 3 mei 2010

Indonesië deel 2 (19 april – 3 mei)

Beste “regeringloze” landgenoten,

Hier geen politieke crisis dus konden we de laatste weken volop genieten van al het moois dat Indonesië te bieden heeft… Hieronder het vervolg van ons onvergetelijk avontuur!

19-25 april: Lombok en boottocht naar Flores

Na een korte boot- en busrit vanuit Gili Air kwamen we toe in Sengigi op Lombok. Naast een dagje met de brommer om de westkust van het eiland te verkennen hebben we ons vooral geïnformeerd over de verschillende mogelijkheden om tot in Flores te geraken, een eilandje nog oostelijker gelegen. We kozen voor een vierdaagse boottocht met tussenstops op verschillende kleine eilandjes en strandjes, onder andere Komodo en Rinca, de enige 2 kleine eilandjes waarop de prehistorische Komodo-varanen nog in het wild leven.

De boot op zich was heel basic: geen douche, zeer luide motor, iedereen sliep en at op de grond, 3 levende kippen als voedselreserve aan boord maar de gevarieerde groep van 14 mensen was super tof en hetgeen we tijdens die 4 dagen hebben gezien en meegemaakt was gewoonweg fantastisch! De eerste nacht was wel even op de tanden bijten: door het hevige onweer werd alles nat en door de hoge golven werd iedereen van de ene naar de andere kant geschud. Achteraf hebben we daar goed om kunnen lachen en gelukkig hadden we de rest van de tocht prachtig weer.

Eén van de mooie baaien in Sengigi, Lombok...

Op onze boot...

De gezellige "living-room"...

Ons avondeten vers uit de zee...

De leuke en internationale groep: van een Frans koppel dat een luxecruise verwachtte tot een Canadese priester/duikinstructor...

Eén van de mooiste uitzichtpunten gedurende onze vierdaagse...

Zonsopgang van op de boot...

De gevreesde Komodo-varanen leven nog steeds tussen de mensen, slechts één beet is voldoende om te sterven door de vele bacteriën aanwezig in hun speeksel...

Onze "luxe-yacht" meert aan op één van de vele verlaten eilandjes...

Een beetje moe maar heel tevreden kwamen we na vier dagen op de boot toe in Labuanbajo, een klein havenstadje in het westen van Flores, waar we van een prachtige zonsondergang genoten:

26 april: Duiken rond Komodo National Park

Aangezien we zoveel positiefs hadden gehoord over het duiken rond Komodo besloten we het met onze eigen ogen te gaan vaststellen samen met enkele boottochtgenoten. Zonder overdrijven kunnen we zeggen dat dit onze meest indrukwekkende duiken waren tot nu toe: we zagen meer dan 20 manta rays (tot 5 meter groot), super grote schildpadden, octopussen, white tip en black tip reef sharks, heel kleurrijk koraal en last but not least waren we getuige van een ware scène van op National Geographic, namelijk een vechtscène tussen 2 white tip haaien en een grote napoleonvis. Adrenaline verzekerd met de haaien die soms tot op een meter van ons kwamen rondcirkelen…

27 april – 1 mei: met de auto doorheen Flores

Samen met een ander koppel dat we leerden kennen op de boot besloten we om een auto met chauffeur te huren om het eiland Flores te verkennen. Onze chauffeur Francis was niet alleen super sympathiek, hij was ook een goeie gids: hij nam ons mee naar kleine dorpjes (oa zijn geboortedorp), naar natuurlijke warmwaterbronnen (waar we ons eerste warm bad in 6 maanden hebben genomen) en natuurlijk ook naar de Kelimutu-vulkaan met zijn driekleurige kratermeren.
De 30ste kwamen we toe in Maumere waar we nog een dagje aan het strand bleven in afwachting van onze vlucht terug naar Bali.

Onderweg kwamen we veel getunede en overvolle busjes tegen met luide techno-muziek en opschriften zoals "Still loving you" en "Time is money" ...

Rijstvelden in de vorm van een spinneweb, voor elke familie uit het dorp een deel van het web...

In de fruitgaard van Francis (onze chauffeur) zijn moeder waar we proefden van verse cacaobonen en kokosnoten...

Ontbijt op het strand in Barata in het gezelschap van Frank en Alexandra en onze chauffeur Francis...

Eén van de vele vulkanen op Flores...

Plaatselijk marktje...

We bezochten een traditioneel dorpje van de Ngada-stam: Bena...

Bena...

Genieten van ons badje in de natuurlijke warmwaterbronnen...

Een waterval van zalig warm water...

Blue stone beach...

Zonsopgang over de Kelimutu-vulkaan met zicht op de drie kratermeren met verschillende kleuren...

2-3 mei: terug in Kuta, Bali

Na een korte vlucht met het folklorische Merpati kwamen we enkele uurtjes later dan voorzien terug toe in Bali waar we zoals gewoonlijk onmiddellijk op zoek gingen naar een guesthouse. Vandaag is onze laatste volledige dag in Indonesië, morgenavond vertrekken we naar Kuala Lumpur van waar we de volgende dag naar de Filippijnen vliegen.

We hebben een fantastische maand gehad in Indonesië, het was echt prachtig!! We zullen zeker en vast nog eens moeten terugkomen om de andere delen van het land te bezoeken. We hebben alvast de smaak te pakken: alweer heel vriendelijke bevolking, prachtige natuurlandschappen, lekker eten, magnifieke onderwaterwereld, paradijselijke eilandjes, een sterk aanwezige cultuur en nog zoveel meer…

Op naar ons laatste land…